Een beeld van de baan in de winter van 2023-2024: Exceptioneel hoog water zorgt voor de eerste waterhindernis op de Hattemse in 50 jaar.

De Hattemse Golf & Country Club ligt in de bosrijke omgeving van het charmante Hanzestadje Hattem. De uitdagende 9-holes baan combineert bos- en parkholes en is voor een deel in heuvelachtig terrein gelegen. De holes volgen de natuurlijke glooiingen van zandruggen die in de ijstijd zijn ontstaan. De baan van de Hattemse Golf dateert van 1930 en is in Nederland één van de zestien golfbanen die voor de oorlog ontworpen zijn. Een aantal bomen stamt nog uit de tijd van vóór de oprichting in 1930. Dit jaar staat de Hattemse op plaats 4 in de top-30 van 9 holes golfbanen.

ClubhuisDe baan is mooi, compact,  gevarieerd, en zeer uitdagend. Er zijn 4 bosholes en de overige 5 holes liggen in het Gelderse IJssellandschap.  De veelal kleine greens worden goed bewaakt door vele bunkers en liggen in een aantal gevallen verhoogd. Hierdoor is het een uitdaging om ze aan te spelen. Ook de verhoogde afslagplaatsen geven de baan een uniek karakter.

De kwaliteit van het klassieke ontwerp blijkt tijdloos: van de negen holes die de baan telt behoren er drie tot de beste van Nederland. Zo kregen in 2010 hole 4 en 9 een special vermelding. De 6e/15e hole werd dat jaar tot vijfde par 4 van Nederland benoemd. Het is een echte “signature” hole, waarbij de sterk glooiende green extra bewaakt wordt door een karakteristieke eik. De eik van hole 6 staat uitgebeeld in het logo van de inmiddels 93-jarige club.

Lustrumboek 2005De geschiedenis van de Hattemse is prachtig beschreven in het lustrumboek uit 2005. Deze is in digitaal formaat beschikbaar in hoge resolutie (bestandsgrootte: 151MB). U kunt het boek hier downloaden of door te klikken op het plaatje van de voorpagina van het boek.